pondělí, června 08, 2009

Já, My, Vy, Oni.

Člověk poznává sám sebe skrze druhé. S tím by se dalo souhlasit. Jak ale , sakra, poznám druhé? Je-li každý tak komplexní, jako já, tak do jaké míry ho lze poznat? Když objevujeme vlastní komplexnost pomocí konfrontace s lidmi, jak můžeme odhalit něco podobně složitého u ostatních? Je možné něco takového řešit pomocí rozumu, nebo je zde zapotřebí využít cit a odhad? Je vůbec možné poznat někoho dalšího, nebo poznáváme pouze sami sebe a o ostatních pouze usuzujeme z vlastních zkušeností? Možná se by se tak dala definovat láska, jako překonání oné nepřekonatelné informační bariéry mezi dvěma mozky.

Do jisté míry asi můžeme jednání ostatních pochopit, lze ho i předpovídat. Je to asi tím, že všichni máme podobný živočišný základ. Chování se tedy s trochou cviku dá odhadnout, ale člověk se od zvířete, jehož chování se také dá předvídat, ještě něčím odlišuje. Je to zřejmě ona kultivační složka člověka, ve které nedokážeme číst. Ta část, která je nám dána výchovou. Ukažte skupině lidí obrázek muže, který má před sebou talíř s jídlem. Zeptejte se jich, co asi teď udělá? Většina vám asi odpoví, že to jídlo sní. Zeptejte se skupiny lidí, co je to láska? A nedostanete dvě stejné odpovědi.

Dal bych cokoliv, abych objevil způsob, jak sdílet s ostatními všechno, co se mě i jim zrovna honí hlavou. Přál bych si pochopit lidi.

PS: Omlouvám se, že tento článek nemá tak vytříbenou formu, jak bývá zvykem a je pouhým souborem otázek. Nedokáží momentálně stvořit nic dokázalo skloubit onu hloubku s formou a estetikou.

5 Comments:

Anonymous Anonymní said...

I kdybys viděl svůj obraz sám před sebou, byl by pro tebe ten člověk cizí a uzavřený. Poštěstilo se mi. Potkat sebe samého v opačném pohlaví je celkem zajímavé. Ten druhý člověk mi přišel naprosto neuvěřitelný a hlavně mne neustále překvapoval. Jako já překvapuji lidi kolem sebe. Takže ono to není nikdy jednoduché. Člověk se o zvířete liší hlavně tím, že samostatně myslí a neřídí se pudy. Všichni sympatizujeme s lidmi, kteří jsou nám něčím podobní a naopak. Ale každý je originální a každý člověk by si to měl uvědomit, pokud chce druhé člověk poznat do hloubky. Každý člověk neodpoví stejně na otázku, co je to láska. To je jasné, každý ji pociťuje a definuje jinak. Já říkám, že je to porozumění a sladění dvou lidí...

3:28 odp.  
Blogger BrokenAngel said...

"I kdybys viděl svůj obraz sám před sebou, byl by pro tebe ten člověk cizí a uzavřený."

To je moc hezky napsáno. Ještě, že už taky bloguješ :) těším se na další taková slova.

9:10 odp.  
Blogger grandy said...

Čas od času mám taková pěkné světlé chvilky.. :) Jsem ráda, že se ti líbí, jak to zní.. :)

7:57 dop.  
Blogger Hervy said...

To mi připomíná film dokonalý trik (The prestige). Schválně se na něj podívejte. Pointu nechci prozrazovat, ale jde o to, když člověk uvidí sám sebe. Když jsem tu jednu scénu viděl, tak mi došlo, že vlastně kdyby člověk měl svojí totočnou kopii tak tam bude ten největší rozpor..

11:08 dop.  
Blogger Verudellita said...

Já bych hrozně potřebovala, aby mohla sdílet, co cítím a chci jinak, než se to budu pokoušet vysvětlovat. Ještě než to dořeknu, tak už bych to řekla jinak. Myslím, že sdílet se navzájem se nedá naučit. Když to s tím druhým nejde během prvních pár týdnu, tak na tom z mojí zkušenosti moc čas nezmění.

6:24 odp.  

Okomentovat

<< Home