neděle, května 10, 2009

Evoluce

Když Charles Darwin koncipoval svou teorii přírodního výběru a evoluce, zřejmě nemyslel, že se jeho teorie bude aplikovat téměř na každou stránku lidské společnosti. Vezměte si například, že dnes se o evoluci mluví i v automobilovém průmyslu (stačí si se podívat na Golfa) , vědě (vědecké teorie také procházejí evolucí), ekonomii, a dalších sférách lidského bytí. Stejně jako prochází evolucí celý lidský druh, tak prochází evolucí i jednotlivci. V tomto případě nejde o evoluci fyzickou, ale spíše mentální. A hned tu máme nový pojem „mentální evoluce“. Co si pod tím představit? Jedná se vlastně o docela jednoduchou věc, ale pro její přesné vysvětlení bych přece jen využil pomoci našeho figuranta PP ( Průměrný Pepa).

Vezměme si příklad, kdy je PP člověk velice přemýšlivý a dobrotivý. Bohužel má v povaze, že přemýšlí nad důsledky všech svých akcí. A tím nemyslím zjevné věci jako, že když sáhne na rozpálenou plotýnku od vařiče, že se spálí. Přemýšlí o svých akcích a rozhodnutích v horizontu několika let, či dekád. A to z něj dělá člověka, který neudělá nic, co by jeho samotného, nebo jeho blízké mohlo nějak ohrozit, nebo by jim bylo nepříjemné. Takže náš milý PP neřekne dívce, které se mu líbí, co k ní cítí například kvůli tomu, že se bude za měsíc stěhovat na druhý konec republiky a kdyby se do sebe náhodou opravdu zamilovali, oběma by jim to mohlo ublížit. Stejně to může mít PP například s prací. Mějme situaci, kdy PP hledá práci a má dvě nabídky. Například práci ve stavebním průmyslu, která není tak dobře placená, ale má jistou budoucnost, a práci která je velice dobře placená, ale její budoucnost není vůbec jistá (například práce ve sklárnách). PP si samozřejmě vybere tu hůř placenou práci, která má v dlouhodobém hledisku budoucnost a jisté pokračování. Jak vidno, tento způsob uvažování může být výhodný a materiálních věcech ( jako například investice), ale pro osobní život je zcela nepoužitelný. PP to taky nakonec pozná a tento způsob uvažování zavrhne a přejde na nějaký další způsob uvažování, který mu umožní úspěšné přežití, protože ve společnosti platí také zákon, že přežije ten silnější a ti ostatní strádají a vymírají.

Něco podobného teď musím udělat já sám, protože pozice stratéga (http://www.mypersonality.info/brokenangel88/ ) pro mě již nepřináší žádné výhody. Sice můžu říct, že jsem snad žil ohleduplně, ale odteď žiji jen pro sebe, takže se nedivte, když budu vyvádět impulzivní blbosti, jako všichni ostatní. Můj prospěch je pro mě teď důležitější.

PS: Změna byla nevyhnutelná, šlo jen o to, kdy mi rupne v kouli a něco změním.
PS2: Pokud jste v tomto článku vycítili nádech životní skepse a hořkosti, cítíte správně. Dobrou chuť pokud jdete spát a dobrou noc pokud právě obědváte.

2 Comments:

Blogger Hervy said...

Nevyhnutelné to asi bylo.. A já jsem ti za hodně věcí strašně moc vděčen. Ale tak nějak mám pocit, že tenhle článek se mnou tak nějak souvisí a že jsme si asi vše nevyříkali... Nevim, co k němu víc napsat. Lidi se mění, ale přitom zůstávají. A Pepa neni průměrný .)

8:14 odp.  
Blogger BrokenAngel said...

Vděčnost stranou. Jde o čest, pro kamarády je čest, když si můžou navzájem pomoct. Jinak nevím jestli tento článek souvisí přímo s tebou, ale jelikož je o mě a mém okolí, tak se asi týká všech, kteří mě znají a to bez výjimky.Jinak bych si ale dovolil nesouhlasit. PP je velice průměrný a semnou nemá mnoho společného, ve spoustě věcí se diametrálně odlišujeme.
Díky za komentář.

8:41 odp.  

Okomentovat

<< Home